Ateizmus a objektívna morálka

Autor: Violi Macková | 3.3.2013 o 15:12 | (upravené 3.3.2013 o 16:19) Karma článku: 12,98 | Prečítané:  2922x

Ľuďom bez vyznania je často kladená otázka: ''Odkiaľ beriete morálne princípy ak nie od boha?'' Ako humanista tvrdím, že existuje lepší spôsob vyhodnocovania morálky.

 

 

 

 

 

Ateisti nemajú žiaden dôvod správať sa morálne.
Veriaci často argumentujú, že bez boha a jeho morálnych princípov by sme nemali dôvod správať sa morálne a výsledkom by bolo vzájomné ubližovanie a vraždenie. Snažia sa naznačiť, že bez kódexu „zhora“ by išlo len o vzájomné preferencie a nastal by chaos. Toto zmýšlanie predpokladá, že všetky morálne hodnoty a princípy sa dajú zredukovať na osobný výber a voľbu. Zabúda ale na koncept objektívnej morálky.


Morálny kódex je najlepšie vystihnutý v desiatich prikázaniach.
Ak si odmyslíme prvé tri prikázania, ktoré hovoria o márnivosti boha, zvyšných sedem je nedostačujúcich, chýbajú napríklad prikázania ako ‘Neznásilníš!‘ či ‘Nezotročíš!‘, ale ak sa pozrieme na starý zákon, boh očividne toto konanie nepovažuje za nemorálne, podľa biblie dokonca sám boh dáva takéto nariadenia.


Bez boha by neexistovali morálne hodnoty ani rozlišovanie dobra či zla.
Je svetlo chýbajúcou tmou, alebo je tma chýbajúcim svetlom? Bez objektívnej vedomosti, že svetlo musí mať zdroj, by sme nemohli túto otázku zodpovedať. Ale my vieme, že tma je chýbajúcim svetlom, musí byť nejaký zdroj svitu, vďaka ktorému je svetlo. Tento typ analýzy sa dá aplikovať na viaceré oblasti, hlavne ak sa snažíme zistiť objektívny stav vecí.

Objektívne javy existujú, ale toto sa nevzťahuje na morálku.
Všetky živé organizmy, od najjednoduchších až po tie najzložitejšie, sa usilujú vyhnúť bolesti a utrpeniu. Toto nie je ľudský koncept ani názor, je jednoduché pozorovať, že všetko živé sa snaží predísť trápeniu. Zajac, ktorého privalil balvan, trpí bez ohľadu na to, či je táto situácia morálne vyhodnocovaná ľuďmi alebo nie, bolesť ako taká je objektívne prítomná a zajac sa všemožne pokúša z tejto situácie dostať.


Utrpenie zajaca pod skalou je subjektívne a nedá sa považovať za objektívny fakt.
Ako bolo spomenuté vyššie, utrpenie ovplyvňuje všetky žijúce tvory rovnakým spôsobom a tie sa snažia vyhnúť bolesti za každú cenu. Utrpenie sa teda stáva objektívne zlým, lebo má rovnaký negatívny dosah. Level utrpenia a ako ho jednotlivci vnímajú je subjektívny, ale to nič nemení na tom, že utrpenie ako také je objektívne negatívne pre všetkých.


Aký má toto súvis s morálkou?
Keďže bolesť objektívne ovplyvňuje všetkých negatívnym spôsobom, toto je najlepšia východisková pozícia na určenie pravidiel a morálky spoločnosti. Základné pravidlo „Spôsobovanie bolesti je zlé“ sa dá aplikovať na všetky oblasti života- vraždy, znásilňovanie, kradnutie, otroctvo alebo aj utrpenie psychického charakteru.


Ale čo ak moje deti hladujú a ja okradnem bohatého človeka aby som ich zachránil, alebo zabijem v sebaobrane?
Samozrejme existujú extrémne situácie, kedy jedinec musí pristúpiť k riešeniu, ktoré spôsobí utrpenie. Tieto skutky sú aj naďalej nemorálne vo svojej podstate, ale človek, ktorý ich vykonal, sa nedá považovať za nemorálneho práve kvoli vynimočným okolnostiam, za ktorých bol daný akt uskutočnený. Aj amputácia končatiny je jednoznačne utrpením, ale v prípade, že ide o záchranu pacienta po vážnej nehode alebo pri gangrénnom ochorení, strata končatiny je menšie zlo oproti strate života. Ak tento princíp porovnáme s božími prikázaniami z biblie, okolnosti nie su brané do úvahy. Človek, ktorý zabije v sebaobrane, je podľa biblie rovnakým hriešnikom ako človek, ktorý zosnuje úkladnú vraždu za účelom zisku. Z tohto jasne vyplýva, že skostnatelé prikázania z biblie nie sú vhodné na stavanie pravidel spoločnosti.


Prečo by sa mal jednotlivec usilovať o zmiernenie utrpenia? Bez boha to nemá žiadnu hodnotu a dôležitosť.
Tento typ zmýšľania u veriacich je desivý, ale nie ojedinelý. Veriaci tým vlastne hovoria, že jediný dôvod, prečo neubližujú ostatným je ten, že sa obávajú potrestania od boha. Toto nie je morálne zmýšľanie, ale diktatúra. Spoločnosť prosperuje, pokiaľ si jednotlivci uvedomujú dosah a následok konania. Je užitočné pre vzájomné spolužitie, ak je naše konanie výsledkom uvážlivého racionálneho procesu, počas ktorého sa vezmú do úvahy všetky okolnosti a dopad tohto konania na tých okolo nás a tým pádom aj jediným morálnym kódexom, ktorý je aplikovateľný na všetky aspekty nášho života.

Biblia- kniha plná protikladov, napísaná nevedomými ľudmi- nie je vhodná na utváranie morálnych pravidiel. Pokiaľ veriaci nevraždí, neubližuje či neznásilňuje len preto, lebo sa bojí potrestania boha a zatratenia v pekle, nejde o morálku, ale o slepé nasledovanie dogmy bez analýzy dôsledkov konania. Morálka nevychádza zo strachu, morálka pramení z vedomosti.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

KOMENTÁRE

Fico ako Trump. Nekorektný a ukričaný

Šéf Smeru oznámil, že politická korektnosť na Slovensku končí.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?